SMSanalyser

För ungefär 13 år sen pendlade jag mellan skara och Falköping där jag jobbade.
Eftersom mina föräldrar (speciellt mamma) är av den oroliga sorten som alltid tror att det värsta ska hända, skarpt ogillade att jag åkte ensam på vägarna tidigt på morgonen, köpte de en mobiltelefon till mig.

Anledningen till det var att jag skulle kunna ringa om det hände något under vägen. (Smart )
Jag tyckte att det var ganska pinsamt för det var ingen annan som hade mobiltelefon då, så jag smugglade ner den i väskan så ingen skulle se den.
Telefonen som var stor som en tegelsten och vägde ungefär lika mycket hade bara en funktion nämligen att ringa på!!!  Det var ju inte så konstigt eftersom det ju är det en telefon är gjord för eller???
Det var det då iallafall.

Bortsett från att mobiltelefonerna idag i stortsett inte väger någonting så är ringfunktionen nog det minst viktiga när man väljer vilken man vill ha.
Numera är det mp3 funktionen och kamera upplösningen som är det viktigaste, för att inte tala om SMS!!!!
Det måste ju vara världens bästa uppfinning.....

Tänk om det funnits när jag var 16 år och vaknade svintrött på morgonen och bara inte orkade gå upp, bara att slänga iväg ett sms till läraren  "jag är jätte sjuk och kommer inte idag :=("
Eller, tänk va enkelt det är att dumpa nån,  "jag vill inte att vi träffas mer, jag gör slut :`-("

Det är plötsligt så himla lätt att hålla kontakt med folk, ibland vet man med sig att man borde ringa , men man vet också att det nog kommer att bli ett långt samtal så man drar sig för det, då  kan man skicka ett enkelt  "Hur ä det med dig??:=)"  därmed har man lättat sitt samvete en aning och kan dra på det där samtalet ytterligare.

Det jobbiga med SMS är att försöka analysera vad folk menar, eftersom det är svårt att utläsa ironi i skrift.
Det kan vara svårt att förstå vad någon egentligen har för avsikt, flörtigt eller vänskapligt, surt eller ironiskt, man kan ju bli feltolkad själv också.
En del är gansa generösa med smileys hit och dit och andra är ganska korta och sakliga , vissa skriver bara med förkortningar.
personligen föredrar jag när folk skriver hela ord gärna med en :=)  man blir extra glad av en ;-)*....

"Jag har :-8(  pok ;-X " 

Johanna















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0