Rome........

Eftersom Göteborgsvistelsen fick ställas in på grund av sjukdom har jag idag äntligen efter att ha skutit upp det i veckor, rensat ur mina garderober, hm finns en hel del av mina kläder som förhoppningsvis kommer till användning nånstans i världen där de inte har det lika välbeställt som vi...

Under tiden har jag laddat ner en av de bästa tv serierna någonsin nämligen ROME... så himla bra, så när kidsen somnat ikväll tänkte jag kolla så många avsnitt jag orkar...



Handlingen i Rome börjar år 52 före Kristus. Den mäktige härföraren Julius Caesar har erövrat Gallien och tänker återvända till Rom. Detta gör stadens aristokrati förfärad och man hotar med att åtala Caesar för krigsförbrytelser. Dennes bundsförvant i staden är Pompejus, som är gift med Caesars dotter. När hon avlider, utlöser detta en bitter maktstrid, som gör Caesar och Pompejus till dödsfiender.

Mycket av det som händer i serien ser vi genom ögonen på två soldater, centurionen Lucius Vorenus och den tidigare dödsdömde legosoldaten Titus Pullo. Efter det att de återbördat Caesars stulna standar, kommer de att på avgörande sätt att bli involverade i maktstriderna.

Det förekommer många naken- och sexscener i Rome, och våldet är blodigt och rått. Både Heller och Stamp intygar att detta är sanningsenligt.
Det fanns en annan moral. Nakenhet och sex sågs som något naturligt. Folk kunde stå nakna ute på gatan och bli avtvättade. I det första avsnittet förekommer en sexscen, där de båda älskande omges av tjänare, som bland annat svalkar av dom genom att vifta med stora palmblad. Och ja, så var det. Vår moderna "skam" existerade inte, säger Heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0