hantera sina rädslor...

Rädsla innebär ett psykologiskt obehag, precis som smärta innebär ett fysiskt obehag. Men rädslan behöver inte alltid vara så stor att den ger dramatiska reaktioner. Den kan vara liten och uttrycka sig som oro eller olustkänslor.

En metod att hantera sina rädslor är att visualisera fram situationen som man är rädd för, och medvetet styra den till en positiv utgång.
Genom att forma mentala bilder av situationen, kan man flytta fokus från det man är rädd för ska hända till det positiva händelseförloppet i tanken.
Genom att öva sig på att tänka så tar man kontroll över läget, och det stärker självförtroendet inför den verkliga situationen.

Jaaaa! det var nog så jag gjorde i mitt undermedvetna i går kväll när jag hade lovar Åsa att i allafall "försöka" ta in hingstarna i ladan.
Jag hade smått panik ett tag och tänkte att det här klarar jag aldrig, men efter lite peptalk från Åsa i telefonen, bestämde jag mig för att NU GÖR JAG DET.

Jag kan flyga jag är inte rädd!!! Jag kan ta in hingsten jag är inte rädd!!!

Nåja det är ju den Svarta hingsten som jag är mest rädd för och honom släppte jag bara lös (Åsa sa att jag fick det)
Jag var  i allafall mäkta stolt i rösten när jag efter en stund ringde upp och sa att de minsann var inhängade allihop.
Om det nu berodde på visualisering eller ej det vet jag inte, men faktum är att jag var inte lika rädd idag.

image26
Den stora svarta farliga hingsten.... ser inte så ut :0)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0