Linda Skugge skrev....

Igår i Gt : "jag har noll sympati för Agda som inte har råd med hyran men som glatt slänger bort 30 000 per år på rökning"

Artikeln handlade i stort om att människor ska ta ett personligt ansvar för sin livsstil.
Dvs om man röker får man prioritera bort andra saker som tillexempel en lägenhet, eller hälsosam mat (som ju faktiskt är dyrare)
Hon skriver att Om man blir sjuk av att man röker, är för fet eller deprimerad så får man skylla sig själv och därmed stå för kostnaderna av vården själv.

eller som Linda också skriver : "jag har en idé. Det är ett personligt skattekonto (som vi med aktiebolag har).
Alla betalar in skatten till ett eget skattekonto och sen får man se vad man har råd med.

Om man är långtidsarbetslös och inte har jobbat ihop till något eget "skattekonto" så sorry då får man skylla sig själv och gå och dö nån stans där man förstås inte stör...någon (med skattekonto)

Jag undrar över alla människor i sverige som föds med en redan etablerad förmögenhet och som inte behöver göra ett hantag i sitt liv för att överleva, har dom mera rätt att röka, bli feta eller deppiga???

Hon skriver också: "Mina föräldrar måste ha varit genier som lärde mig att äta mörkt bröd och grönsaker och att gå ut ut ut i skogen/isen/vattnet/skidspåret. Året om."


Tänker på alla dom som fötts av föräldrar som inte är lika genialiska som Lindas och lärde dem att äta mörktbröd och gå i skogen.
Om man föds av föräldrar eller förebilder som röker, super, äter fel mat eller på annat sätt fungerar dysfunktionellt är det stor risk att man själv blir likadan som vuxen, man har ju liksom inga andra referenser.
Ska man då straffas för att man fötts av fel föräldrar????



Mina föräldrar måste ha varit genier som lärde mig att äta mörkt bröd och grönsaker och att gå ut ut ut i skogen/isen/vattnet/skidspåret. Året om, men dom lärde mig också att känna empati och medkänsla för andra i samhället som inte har det lika bra.

Jag betalar mycket hellre en krona mer i skatt så att Agda kan fortsätta röka "om hon vill" i stället för att betala för Linda Skugges hushållsnära tjänster




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0