Saknar tandanlag...

Idag var jag hos tandläkaren med min yngsta tjej som fyller 8 år i januari.
Tandläkaren talar om att hon saknar tandanlag för två permanenta tänder i underkäken och att hon kommer att behöva tandreglering framöver.
Hon sa också att det ofta är ärftligt att sakna tandanlag men mig veterligt så finns det ingen på min sida iaf som gör det.

Tråkigt för henne att behöva tandreglering för jag vet hur tråkigt det är med tanke på allt jox som jag hade med mina tänder när jag var liten.

Jag googlade på andanlag
När man saknar ett eller flera tandanlag, kallas det för aplasi eller hypodonti.. Cirka 5,5% av befolkningen saknar anlag för en eller flera tänder, visdomständerna ej inräknade. Av dessa 5,5 % förekommer brist på 2:or i 22%.Vanligast är att man saknar en eller flera visdomständer . (Var fjärde människa saknar en eller flera visdomständer.) Orsaken är att vi utvecklas och inte behöver så många tänder för att tugga vår föda längre. Våra förfäder hade totalt 36 permanenta tänder och dagens människa 36, om visdomständerna finns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0