skrönor...och myter

När jag häromdan sa till barnen att dom skulle vänta en stund med att gå ner och bada eftersom vi precis hade ätit, tittade min vän Mattias på mig och sa: -vet inte du att det bara är en myt att man kan få kramp om man badar direkt efter maten......

Va!!! har jag blivit lurad??? hur många gånger har man inte själv fått höra det när man var liten, hur tråkigt var det inte att vara tvungen att ligga på filten en halvtimma, hade morsan fel??? är det möjligt???

Jag var ju tvungen att ta reda på hur det verkligen ligger till och ja här är svaret:

Det finns ingen som helst sanning i att man skulle få kramp i vattnet av att äta för mycket eller för tätt inpå badet... Det förhåller sig faktiskt precis tvärtom: Om man inte har ätit innan man ger sig ut och simmar, finns det risk för kramp i musklerna...

Nu är jag ju bara tvungen att ta reda på om det finns fler saker, påståenden som jag använder flitigt...men som inte stämmer.
Jag blev inte särskilt förvånad över sökresultatet....hm

Gör socker barn hyperaktiva? 
Nej! det  finns  inga studier som visar att socker skulle göra barn hyperaktiva.
(Skit också det är ju ett av mina argument till varför det kan vara svårt och somna på kvällen, men hon läser ju inte deta så jag kan väl använda det ändå;))

Får  man  mask i magen om  man äter snö?
Nej!  det  finns  inga maskar i snö. De överlever inte kylan. Man kan bli sjuk av att äta snö med bakterier i, men man får inte mask i magen.

Blir man förkyld om man lömmer mössan?
Nej! det finns ett visst samband mellan kallt väder och förkylning, men det är inte så enkelt som att man blir sjuk bara för att man går ut utan jacka. Vanligaste orsaken till förkylningar är virus som sprids bäst inomhus.

Skadar man ögonen om man läser i mörkret eller sitter för nära tv:n?
Nej! det finns ingen forskning som styrker detta alls. Om man läser i dåligt ljus kan man däremot bli trött i ögonen, men det är inte farligt. Man ökar inte risken närsynthet heller.
(nä,nä tur att dom växt ur sitta nära tvn åldern)

Är mobiltelefoner på sjukhus farliga?
Nej! det finns inga som helst tecken på att mobiltelefoner ger effekt eller störningar på elektronisk sjukvårdsutrustning.
(vet inte sjukvården detta själva eller, stora skyltar sitter ju vid ingången)

Växer håret snabbare efter rakning?
Nej! Varken vax eller rakning får det att växa snabbare. Däremot kan det upplevas som tätare precis när det växer tillbaka, men inte när det blir lite längre.

ja ja man lär sig nåt nytt varje dag....;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0