Os i Beijing bara 3 dagar kvar...

Nu är det bara tre dagar kvar till sommar os 2008, jag är ju ingen sportfåne på nåt sätt men Os är rätt kul faktiskt, och det finns en hel del sporter som jag kommer att följa.


Os i Kina har fått en hel del uppmärksamhet utanör sportens område mot bakgrund av Kinas hårdföra agerande mot tibetanska demonstranter , kontinuerliga brott mot de mänskliga rättigheterna och mångtaliga avrättningar.

Det har talats en hel del om Bojkott av os

Bakgrunden till hotet om OS-bojkott är Kinas mycket stora inflytande över militärjuntans möjligheter att tjäna pengar. Generalerna i juntan har kontroll över de lönsamma naturtillgångarnai Burma och det totalitära Kina är viktigaste affärspartnern.
Flera manifestationer i rött hålls runt om i världen  till stöd för Burmas demokratirörelse.

Vad jag tycker eller inte tycker i frågan om Politik och sport hör i hop eller ej tänker jag inte gå in på här eftersom detta inte är en politisk blogg.

Faktum är att os börjar på fredag oavsett om världen gillar det eller ej.



Friidrott är ju för det mesta kul att kolla på, men det är framförallt ridsporten som jag tycker är intressant, speciell Hoppningen och fälttävlan.


Hoppning
Antal deltagare totalt: 79 ryttare och 79 hästar - max fyra ekipage per nation, 16 lag + 15 individuella platser max 2/nation, (16 reservhästar tillåtna 1 per lag)
Sverige har kvalat lag - fyra ryttare + reserv. Förbundskapten: Maria Gretzer

Fälttävlan
Antal deltagare totalt: 75 ryttare och 75 hästar- max fem per nation, 11 lag + 20 individuella platser
Sverige har kvalat lag - fem ryttare. Förbundskapten: Jan Jönsson

Datum
9-21 augusti och 7-12 september
Fälttävlan 9-12 augusti
Dressyr 13-19 augusti
Hoppning15-21 augusti                                                  

nån som är intresserad av att läsa mer kan göra det här



,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0