JULGODIS...

I morgon ska det bli julgodis baka av på långemossen, och pepparkakor och lussebullar.
Och pepparkakshus hade jag tänkt mig att fixa till också...

Här är mitt favvo recept, ingen jul utan strykande åtgång...





Strykande åtgång

100 g sötmandel
4 dl socker
2 dl vispgrädde
100 g smör
200 g mörk blockchoklad

Skålla och skala mandeln.
Rosta den i ugn och hacka den grovt.
Blanda socker, grädde och smör i en tjockbottnad kastrull.
Koka på svag värme unde omrrning ca 5 min.
Blanda ner blockchokladen och mandeln.
Låt chokladen smälta.
Olja en liten långpanna, ca 25x35 cm.
Häll i smeten.
Låt stelna i kylen över natten.

Skär konfekten i bitar.

     


Kommentarer
Postat av: modern

Önskar mig en påse i julklapp!

2008-12-05 @ 17:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0