Sanning eller konsekvens?

Ofta när vi var yngre sådär i början av tonåren lekte vi ofta sanning eller konsekvens, det är en frågelek som innebär att man i förväg utan att veta vilken fråga man skulle få var tvungen att antingen vara ärlig och svara sanningsenligt eller ta konsekvensen av att inte vara det dvs så kunde man bli tvungen att ringa upp killen man var kär i och säga nåt dumt eller gå ut i köket till kompisens föräldrar och tigga till sig en tia.....hursomhelst var det nästan alltid pinsammare och ta konsekvens än att säga sanningen.

På nån tv kanal har det just gått nån tv lek som går ut på att man kan vinna en massa pengar om man håller sig till sanningen, hm folk gör tydligen vad som helst för pengar, jag undrar om det var värt det för alla dessa som ställde upp i programmet, om det var värt att såra både andra och sig själv i jakten på några små slantar som man ändå slösar upp.

vad är då sanning????? är det att allid vara ärlig och ädel och säga som det är oavsett vilka konsekvenser det får???

Är sanningen bara ett påståendes överensstämmelse med de verkliga förhållandet??? är det så enkelt?

Kan det inte vara så att sanningen ligger i sägarens ögon, jag menar om jag är helt säker på att det åskade igår så säger jag sanningen, men om min granne säger att hon är säker på att det inte gjorde det ljuger hon då eller?


När jag var liten och lekte sanning eller konsekvens så valde jag för det mesta konsekvens, inte för att jag inte vill vara ärlig och säga sanningen utan för att jag var rädd att få en fråga som innebar att jag var tvungen att såra nån annan med sanningen.....är nog fortfarande sån..

I morgon åker jag ill Gbg några dar och shoppar inför helgens partaj........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0