Verklighetens jul...

Idag är det dan före dan före dopparedan, för de allra flesta är det ord som ger lite extra pirr i maggropen och man minns exakt hur det var när man var liten och väntade på att få sina julklappar.

Nu när man har blivit "vuxen" är det ens egna barn som man vill ska ha pirret i magen och förväntan i blicken, man vill ju att de till varje pris ska känna precis exakt som man själv gjorde som barn.

Dessvärre är det inte så för alla, det finna väldigt många därute som aldrig har tänkt på julen som en rolig och glad företeelse utan bara ett nödvändigt ont. som går hem på julledighet med en klump i magen.

Man blir ofta medveten om detta när man jobbar med barn och ungdomar, jag har sett i mångas ögon en destperat blick och ett hopp om att jullovet ska gå fort så att de slipper sitta där med ouppfyllda förväntningar och tänka på att alla andra ska tro att de har sååå mysigt i jul, för det är inte direkt nåt man berättar för andra.


Jag vet att det finns barn som inte kommer att äta julmat på julafton och som inte kommer att få en enda present inslagen i julrött papper....

Detta är sverige 2009.....

Jag är lyckligt lottad och inser det, jag har inte dåligt samvete för det, men jag skulle gärna vilja att du tänker lite extra på hur bra du egentligen har det...

GOD JUL






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0